Monday 15 September 2014

Celoteh Tempe...Aku Yang tak Peka...

Assalam...
Pernah tak korang kena kutuk di kata muka cam tempe bacing? Sapa yang kena tu memang teruk sangatlah pada mata orang yang mengutuk tu...Tak baik kutuk2 orang, muka kita cantik sangat ker sampai nak kutuk-kutuk orang. Tau tak tempe bacing tu aper? tempe yang dah rosak, dah tukar warna gelap, kalau cium baunya memang pengsan, tapi takdelah sebusuk macam tahu busuk.  Kalau ada yang pernah pergi pasar malam Setia Alam, ada tercium bau busuk itulah bau tahu busuk....boleh nampak kan ramai penggemarnya.
Saya bukan orang jawa tapi seorang penggemar tempe tegar, semua keluarga saya jugak suka makan tempe....jadi tempe bukan makanan pelik bagi kami, sebab celik2 mata, saya dah kenal benda ini. Keluarga saya pun kalau tak pernah makan benda tu tak pernah kata eih, saya tak makanlah ini, itu, jauh sekali mengata orang apelah makan begini?.  Orang memberi kami terima, kalau tak pernah makan kami tanya macamana cara nak masaknya. 
Dulu saya pernah rasa sedih sangat sebab sahabat baik saya orang jawa, selalu makan berlaukkan tempe.  Ada kawan-kawan yang mulut memang tiada insuran kata, eih awak jawa totok eh, suka makan tempe?  Sahabat saya telan jer semua, tak kata apa.  Takpe kalau esok2 ko tahu khasiat tempe, then baru ko sibuk nak makan tempe, beru tahu siapa totok tak totok.  Ternyata betul.
Saya kalau dah suka sesuatu, saya pun nak orang-orang yang rapat dengan saya suka.  Suka share, share is caring kan.  Lauk tempe ini memang selalu lah dalam list menu harian, en.suami pun selalu beli bila ke pasar.  Satu hari saya masaklah tempe, masak lauk ala kadar je hari itu.  Masa makan baru perasan en.suami tak sentuh pun tempe.  Eh dah kenapa, ada yang tak kena ker dengan menu hari itu.  Saya tanya......
"Nape abg tak makan tempe tu?
"Abang tak boleh terima lagi lah tempe?
"Abis dah kenapa beli, kalau tak suka makan? tanya saya dalam hati.
"Abang tengok sayang suka makan, abang jumpa tempe abang beli, sayang makanlah?..gurlp, nak menangis saya masa tu.
Sambil kutuk-kutuk diri sendiri, kenapalah aku tak peka pasal hal ini?  Cepat-cepat muhasabah diri balik untuk kurangkan sikap degil dan menjadi lebih perihatin sebab tak semua yang kita suka, orang akan suka walaupun niat kita baik.  Pandai-pandailah fikir tentang kehendak dan kesukaan orang lain pula, terutama pasangan hidup kita.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment