Friday 27 March 2015

Medan Selera, Kompleks Medan Suri Sungai Nibong

Assalam....
Hari kedua kami pergi di medan selera Medan Suri yang terletak di Sungai Nibong, sebelah dengan Masjid Sungai Nibong tu.  Kalau nak datang lunch, boleh masuk dari Lintang Nipah, dari arah Jubilee Home (rumah orang-orang tua) sebab gerai yang sediakan makan tengah hari terletak di sebelah belakang. 
Bila kami sampai di gerai RS Selera warisan, tengok lauk yang banyak dan pelbagai, masing-masing terus ambil pinggan nak makan.  Lapar sangat sebab tak sarapan.
Memang nasib saya baik hari itu, hajat nak mencari menu telur sotong atau telur ikan dan di gerai ini ada menu tersebut.  Menu lain saya dah tak pandang dek penangan telur sotong.
Abaikanlah pasal alahan, bila jumpa telur sotong macam ini.  Syukran, syukran, syukran. Lepas beberapa hari timbul bengkak tepi bibir dan boleh pula saya tertanya-tanya bila masa saya makan sotong ini?  Tanda-tanda nyanyuk dah ada.
Kedai-kedai sebelah depan tu kebanyakkan buka untuk sarapan dan minum petang.
Kalau datang petang-petang kat sini, bolehlah pekena teh tarik dan roti bom dekat kedai ujung tu.  Mee dekat gerai Mee Pitchay tu pun sedap, (jangan jadi seperti saya mula-mula dulu, masa order saya cakap nak mee pitchay satu, mamak tu pandang jer, rupa-rupanya pitchay tu bukan nama menu, tapi nama orang).  Datang petang lah lepas jam 2, tapi jangan lewat sangat sebab mee pitchay ini terlajak laris.  Nak datang malam pun boleh ada jer gerai yang buka untuk sebelah malam.
Gerai yang sediakan sarapan waktu pagi di bahagian depan.  Saya suka pergi gerai kak mariah (yang ada kedai kek tu - Mariah Cake House) gerai di tepi ujung yang ada roti bakar dengan telur setengah masak.
Di Bahagian belakang kompleks ini dulu ada gerai jeruk pak ali, tapi sekarang dah bertukar jadi gerai jeruk pak ape ntah dah lupa.  Khabarnya gerai pak ali dah berpindah ke bayan bay (dekat queensbay) sana.  Sebenarnya di medan suri ini, bukan gerai makan saja yang ada, ada banyak gerai lain lagi, cuci karpet, kedai runcit, kedai burung, servis motor dan lain-lain.   
Perut dah kenyang, hati pun senang.  Sampaikan masuk tandas pun nak ambik gambar.  Saya sebenarnya nak tunjuk tandas di medan selera kompleks medan suri ini cantik dan bersih. Pembaharuan yang baik, dulu rasa comot jer walaupun selalu datang sini tapi tak pernah masuk.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment