Saturday 27 June 2015

Air Kelapa Muda Sirup Pisang Ambon

Assalam...
Minuman kegemaran mak saya ini, bukan hanya bulan puasa, tapi hari-hari biasa bila ada bekalan kelapa muda.  Ketika berkunjung di Sungai Balang awal bulan hari  itu, sahabat bekalkan beberapa biji kelapa muda.  Kelapa pandan muda, airnya manis dan harum pandan.  Ketika mereka ajuhkan soalan nak kelapa tak?, saya hanya tersenyum, rasa kelakar pun ada dan jawap rumah tekde parut.  Rupanya diorang nak bekalkan dengan kelapa muda, tak perasan bila masa mereka masukkan dalam bonet bersama pisang nipah.

Lepas berbagi rezeki dengan kawan, masih ada dua biji kelapa muda untuk saya.  Ketika itu pulak lift sedang rosak, gigih saya angkut naik tangga ke tingkat 10 (syurga atas awan kami), Dan kelapa pandan itu bertahan hingga ke ramadhan untuk dinikmati dengan sirup pisang ambon.  Sirup Pisang Ambon itu apa, ada di sini.
 

Air Kelapa Muda Sirup Pisang Ambon
Sumber: Mak Mulia

Bahan-bahannya
Air kelapa muda bersama isinya 
Sirup Pisang Ambon (DHT)
Jus limau nipis
Ais

Penyediaannyaa
*   Campurkan air kelapa dengan sirup ambon dan perahkan limau nipis.
*   Tambahkan ais.  Saya cuma sejukkan dalam peti ais tanpa meletak ketulan ais.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment