Saturday 27 June 2015

Palu Butung...

Assalam...
Lebihan pisang bekalan dari Sungai Balang hari itu masih ada dalam peti ais.  Teringat satu pemanis mulut yang mak selalu sediakan ketika zaman kanak-kanak dahulu, antara menu berbuka juga selalunya.  Bagaimana boleh teringat?  sebab sepupu saya ada tersebut perkataan tu dalam group whatsapp.  Puas saya memikir apelah benda alah tu, tak puas hati saya call mak dan kakak.  Ya ampun barulah teringat, betapa waktu yang panjang dan pendedahan pada makanan lain telah menjadikan saya pelupa tentang salah satu menu zaman kanak-kanak dahulu.  
Sambil tanya benda ape tu...sambil saya korek resepi dari diorang.  Sebenarnya mak panggil dengan nama lain menu ini (nasu lokka) tapi merujuk pada makanan yang sama.
Namun biasalah bila kita bertanya resepi pada orang antik ini, resepinya pun antik mana ada sukatan yang tepat.  Segalanya main agak-agak, pandai-pandailah kita nak adjust sendiri.
Palu Butung
Sumber: Mak Mulia

Bahan2
Pisang raja atau nipah masak - rebus atau stim dengan kulit hingga masak
Sos putih
Sirap Pisang Ambon  (boleh ganti dengan kordial rose)

Penyediaannya
* Potong pisang yang telah direbus terlebih dahulu.
*  Susun di dalam mangkuk dan tuangkan sos putih secukupnya
*  Tuangkan sedikit sirap pisang ambon.

*  Nikmati ketika sejuk atau ditambahkan dengan parutan ais.


Bahan2 - Untuk Sos Palu Butung

700ml Santan
1/2 cawan gula pasir 
sedikit garam
2 senduk tepung gandum, bancuh dengan sedikit santan (boleh jugak diganti dengan tepung beras)
Daun pandan - simpulkan

Penyediaannya.
*  Panaskan santan, garam dan daun pandan hingga mendidih.  Guna api sederhana.
*  Masukkan bancuhkan tepung gandum sedikit demi sedikit sambil kacau adunan supaya tidak berketul.
*  Kacau adunan hingga kental dan meletup-letup.
*  Sejukkan sos terlebih dahulu sebelum dicampur bersama pisang.


Menu ini sedap dinikmati dengan keadaan sejuk, sebab itu ada yang menggelarnya Es Palu Butung yang di masukkan parutan ais.
Versi saya tak panggillah 'es' sebab saya tak letak ais pun.  Ketika masih suam saya dah makan.  Tetapi paling best menikmatinya ketika sejuk atau dengan ais.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment