Saturday 26 November 2016

Sabah Road Trip: Day 5 (19/05/2016)

Assalam...
Maaf kawan-kawan sebab bila dah sampai kampung sendiri dah kurang lincah nak melawat sana-sini.  Ngelat betul kan kita, pagi-pagi kena kerah yang lain buat breakfast, Ann sediakan goreng pisang yang lain buat air.  Aku sibuk nak uruskan bau yang kurang menyenangkan pada pakaian kita orang.   Nak tahu apa bau tu, air sotong dan ketam tumpah kat baju kami.  Agaknya ada orang drift masa kami semua tertido dalam perjalanan...hehehe.  Lepas tu kami sambung bersarapan lagi di Kampung Gum-Gum Manis Batu 16.  Sebab sarapan kapurung (ambuyat) ditaja oleh sepupu, sanggup berpindah kampung untuk sarapan.

Separuh hari pertama di Sandakan dihabiskan dengan aktiviti menyental baju-baju kotor dan bersih yang berbau sotong dan ketam.  Sebelah petang baru dapat bawa diorang berjalan-jalan ke Taman Peringatan Sandakan.  Ada kisahnya di sini.

Selepas itu kami bergerak ke kawasan Bandar Sandakan, tetapi tak banyak yang boleh diterjah kerana hari semakin gelap.  Jadi tidak dapatlah nak ditunjukkan keindahan kampungku kepada mereka ini.  Lain kali datang lagi lah.

Hanya sempat singgah di Trig Hill, di sini ada taman, ada tugu peringatan Datuk Chong (salah seorang korban Tragedy Double 6, 1976 bersama Tun Fuad Stepen), ada restoran steamboat yang selalu orang kunjungi di sini (tetapi saya tak pernah).

Selepas itu kami beredar dan mencari gereja St. Micheal, bangunan gereja dari batu granit yang tertua di negeri Sabah (1897).  Bagi can lah pada Ann dan Aerin.  Asyik kami jer yang mereka tunggu ketika kami singgah di mana-mana masjid.

Sebenarnya nak mencari bangunan ini pun dah berpusing beberapa kali tak jumpa.  Bikin malu orang Sandakan betul ini, sesat di tempat sendiri almaklum lah tak pernah sampai sini lagi.  Di Agnes Keith House sekadar singgahkan mereka untuk snap gambar di papan tanda.  Perut dah berkeroncong sebab sedari pagi tak jumpa nasi, sebulat suara nak cari nasi malam ini, maka ke Pasar Sim-sim lah kita mencari ikan bakar.

Hari kedua di Sandakan, bersiap untuk beredar ke destinasi seterusnya ke Kota Marudu.  Tetapi sebelum itu kami nak singgah tempat sinosim dengan Sandakan, kiranya satu jalan menuju ke barat (Telupid, Ranau) atau pun memilih jalan yang melencong ke utara (Paitan, Pitas).

Kami ke Sepilok dan berjaya sampai sebelum feeding time sebelah pagi pada jam 10.  Namun pagi itu tiada seekor pun orang utan yang keluar ke pelantar untuk mendapatkan makanan.  Kini terdapat bangunan outdoor nursery untuk orang utan, jadi kalau tak jumpa orang hutan di pelantar terus saja ke nursery.  Sini pasti boleh jumpa, ada dinding kaca lah tapi.

Yang seekor ini berada di bawah jambatan pejalan kaki, berjalan sambil cuba menarik perhatian pengunjung.  Bila nak ambil gambar, cepat-cepat berpaling macam tu.  Orang utan pun pandai bergaya dan mengada-ngada kan.

Keluar dari kawasan orang utan kami ke pusat konservasi beruang madu (sun bear - BSBCC) pula,  terletak bersebelahan dengan Sepilok.  RDC tak sempat cover kali ini.

Sebelum meneruskan perjalanan, singgah beli jajan (mencari buah salak) di gerai check point batu 32.  Sebagai persedian menempuh perjalanan panjang dan kami rasa tak akan jumpa mana-mana gerai sesuai untuk disinggahi di perjalanan berikutnya.