nuffnang_bid = "6d3fefaa2657f8901dfaPages

Tuesday, 12 December 2017

Kerabu Kerang ala-Thai


Assalam...
Ngences bila terlihat video lelaki siam yang makan sambal atau kerabu sambil mencangkung tu.  Salah satu  kerabu yang sempat tengok kerabu kerang, sotong dan macam-macam lagi kerabu dan sambal colek dia buat.  Kalau tak tahan memang mau menjejer air liur keluar, nasib tak mengidam.



Sebab tak faham bahasa yang dia guna tu, kita tiru ikut apa yang dapat diingat.  Buat ikut citarasa sendiri dan bahan yang senang dapat, yang penting sos nampla (sos ikan/ sotong) kena ada.  Pesanan penting nenek - ketika makan, duduk sila biar sopan jangan pula makan sambil mencangkung ya. 



Perasa hanya guna ini, kicap cair, gula perang dan sos ikan.  Garam pun kami tak letak.


Sangat senang nak sediakan, campurkan saja semua bahan dalam mangkuk.  Last sekali perah limau nipis dan masukkan segala perasa (gula, sos ikan dan kicap cair).


Kerabu Kerang ala-Thai
Sumber: En. Abe


Bahan-bahan
1 kg kerang
1 biji tomato (buang biji)*
1 gengam tomato cery - belah dua
3 biji bawang merah*
5 biji bawang putih*
3 biji limau nipis / guna lemon pun boleh
2 batang serai*
5 bji cili padi*
3 tangkai daun ketumbar*
2 tangkai daun sup*
sos ikan
gula perang
kicap cair 



Cara Penyediaannya

*  Rebus kerang dengan air yang sedikit, saya letak 3 biji bawang putih ketuk kasar. 
*  Rebus hingga air mendidih seketika.  Matikan api.  Jika rajin buang kan kulit kerang separuh.
* Hiris halus semua bahan bertanda '*", bawang putih cincang halus.
* Masukkan kerang rebus ke dalam mangkuk, tambahkan bahan-bahan yang telah dihiris halus.
*  Perahkan asam limau / lemon, tambah gula perang, sos ikan dan kicap cair.
*  Gaul sebati dan sesuaikan rasanya.
*  Hidangkan bersama nasi panas. 




Rata sampai habis atau sampai bibir kembang dan bengkak.  Sebab teringin sangat lupakan seketika pasal alahan, syukur hanya sekadar bibir bengkak seketika dan gatal sikit-sikit.
Wassalam.

Sunday, 10 December 2017

Muzium Kota Mat Sator, Tambunan


Assalam...
Tak lengkap perjalanan sejarah tentang Mat Salleh jika tak singgah ke Muzium Kota Mat Sator.  Mat Sator tu siapa pulak?, saya pun tak tahu, sampai sini baru tahu.  Individu yang dikenali dengan nama Mat Sator itu adalah orang kanan kepada Datu Mat Salleh.  Mat Sator berjaya meloloskan diri ketika kubunya dimusnahkan dan masih meneruskan perjuangan menentang penjajah selepas kematian Mat Salleh.  Kota Mat Sator di bina terpisah daripada kubu Mat Salleh, dikatakan pembinaanya teliti dan canggih kerana hampir sukar untuk dikesan dan sukar dimusnahkan oleh penjajah ketika itu.


Kota Mat Sator merupakan kubu yang dibina untuk menempatkan kaum wanita (singgahsana Dang Bandang atau Dayang Bandang, isteri Mat Salleh) dan dijadikan sebagai pusat tinjaunoleh Mat Salleh.  Kedudukannya juga sangat strategik kerana dibina di tepi sungai Sunsoron yang menjadi sumber bekalan air mereka.  Serangan ditumpuhkan kepada Kota Mat Sator, setelah kubu-kubu kecil di sekitarnya berjaya dimusnahkan.  


Sekarang dua kawasan ini dipisahkan dengan kawasan sawah padi. 


Muzium Kota Mat Sator bukan hanya menyimpan kisah-kisah yang berkisar tentang Mat Salleh dan pengikut.  Muzium ini sebaliknya merupakan galeri yang mempamerkan akan perkembangan sosio, ekonomi dan budaya masyarakat Tambunan sejak zaman dahulu hingga kini.


Gong, merupakan peralatan muzik penting bagi setiap suku kaum di Sabah.


Tajau (tembikar besar) yang banyak digunakan sebagai bekas menyimpan makanan.  Tapai beras diperam di dalam tembikar ini untuk mendapatkan air tuak.


Sekitar tahun 1927, kerajaan telah menggunakan  teknologi sebegini untuk memproses padi di Tambunan. 


Yang ini pula, kaedah mengangin padi secara tradisional sebelum teknologi kincir air diperkenalkan.


Bangunan sulap (tempat menyimpan padi) sebegini dahulunya banyak kelihatan ketika kita melalui kawasan Tambunan.  Ini kepunyaan penduduk setempat teletak betul-betul dihadapan muzium.


Ilustrasi oleh pelukis ketika serangan dan pembakaran ke atas kubu Mat Sator oleh Inggeris di kampung Kepayan Lama, Tambunan.


Bekas tapak kubu @ kota Mat Sator, berada di belakang bangunan muzium.


Lepas dari sini, baru saya tahu bangunan Wisma Dang Bandang di Kota Kinabalu tu mendapat nama.  Dayang Bandang @ Dang Bandang (isteri Mat Salleh) yang dikatakan turut menpunyai kuasa luar biasa (menukarkan butir jagung menjadi "potiukan") dan banyak membantu perjuangan Mat Salleh.  Adatlah kan dibelakang seorang lelaki berjaya akan ada wanita yang menyokong.
Wassalam.

Saturday, 9 December 2017

Tugu Peringatan Mat Saleh, Tambunan


Assalam...
Akhirnya sampai juga kami ke Tugu Mat Salleh, tapi betul kah ini tugu yang kami cari?.  Tak sama pun seperti dalam gambar.  Kami ikut arah papan tanda ke Tugu Peringatan Mat Salleh yang terdapat dari simpang jalan utama masuk kampung Tibabar.  Tugu tu berada di pengakhiran jalan kampung, dekat dengan rumah-rumah penduduk kampung Tibabar.     


Dari jalan utama tidak lah jauh sangat.  Cuma jalan kampung tak perlu lah nak speed, sebab ada je kanak-kanak yang bermain dihalaman rumah yang hampir dengan jalan atau binatang ternakan yang berkeliaran. 


Siapakah Mat Salleh itu? Pemimpin tempatan yang berketurunan suku Bajau (ibu) dan Suluk (bapak), menjadi pemimpin di kawasan daerah Lingabo dan Sungai Sugut (Sandakan) selepas mengambil alih tugas kepimpinan daripada bapak beliau (Datu Bulu).  Perbelanjaan pentadbirannya adalah hasil daripada pungutan cukai kepada pedagang-pedagang yang melalui sungai Sugut, hal inilah yang tidak disenangi oleh pemerintah Inggeris ketika itu lalu menyerang dan memusnahkan kampung Mat Salleh di Jambongan.


Saya tidak puas hati sebab tak jumpa kubah macam dalam gambar bawah ini (gambar google) di tugu Mat Salleh yang kami pergi tu.  Kami jumpa tugu lain kah atau tugu sebenar terletak di tempat lain?.  Penerangan dari pegawai yang bertugas di situ menyarankan kami agar singgah di galeri Kota Mat Sator selepas ini.  Mungkin di sana nanti baru jumpa tugu seperti yang dicari dalam gambar. 


Sampai sana jumpa bangunan muzium, hampa lagi.  Sebab semakin tak puas hati try google gambar ini dan tanyakan pada petugas di situ.  Hahahaha, baru padan muka.  Info saya ketinggalan zaman rupanya.  Tugu yang kami pergi ini memanglah tugu Mat Salleh tapi bangunan kubah itu telah dirobohkan atas alasan keselamatan pengunjung.  Sudah bertukar wajah tugu tu, walau kucari pada setiap inci daerah Tambunan pun tak akan kutemui rupa tugu tu lagi kecuali dalam gambar.  Hahaha sekali lagi gelakkan diri sendiri.


Sini pun kena tinggalkan jejak juga bila dah sampai.  Kita bagi orang jauh lah yang tulis nama, yang urang Sabah tu diam-diam, bikin malu betul sudahlah sasat, bagi info zaman tok kaduk.


Batu prasasti yang dibina oleh British sebagai tanda, tempat ini adalah bekas tapak kubu Mat Salleh dan tempat beliau berjaya ditumpaskan oleh Syarikat Perpiagam Borneo Utara (kerajaan Inggeris ketika itu), pada 2 Februari 1900.  Siri perjuangan Mat Salleh bersama pengikutnya dan kejar-mengejar oleh tentera kerajaan Inggeris berlangsung selama 6 tahun yang bermula pada 1894 di Sandakan. 


Di tepi tugu peringatan ini, ada disediakan kronologi peristiwa penentangan selama 6 tahun itu.   Bagaimanapun, terdapat sebilangan rakyat tempatan terutama di kalangan keturunan penduduk yang mempunyai sejarah pernah bertempur atau berperang dengan pihak Mat Salleh, yang tidak mengiktiraf Mat Salleh sebagai pahlawan apatah lagi pejuang kemerdekaan kerana Mat Salleh dikatakan berjuang untuk kepentingan diri dan kumpulannya sahaja dan bukan secara menyeluruh.


Apa pun mendapat mereka, sejarah ada sebagai bukti.  Siapakah lagi gerangan yang tertulis di dalam sejarah yang pemberani seperti Mat Salleh ini?.  Walaupun dianggap sebagai seorang pemberontak, tetapi pada kaca mata rakyat tempatan, dia ialah pejuang kemerdekaan dan seorang pahlawan.
Wassalam.

Rajin Lebih Dapat Lebih


Assalam...
Nilai cek tu dah lama habis, baru nak cerita.  Nak cerita awal macam tak best jer sebab macam tak percaya yang keras tu betul-betul boleh jadi duit, so tunggu dulu lah ianya bertukar jadi RM.  Dapat cheque dari Adsense, lama juga lah baru sampai chek tu dekat sebulan kot, ialah terbang dari US kan.  Lepas dapat email bukan main rajin tengok post box.  Bila cek dah dapat, macam sakai tak tahu nak bank in.  Kena bank in lalu kaunter, ingat boleh masuk guna mesin cek macam biasa, non hado.  Nak clear pun ambil masa juga yer, dekat sebulan juga rasanya.


Kalau konsisten kerajinan nak update atau buat extra lebih sikit mesti lagi banyak ko dapat kan Jah.  Syukurlah daripada tiada, duit tu siapa nak bagi free.  Dalam nilai US pula tu kira banyak juga lah, lepaslah nak shopping barang dapur di kedai 99, cukup beli beras basmathi, sabun basuh, gula, tepung, mee segera dan susu.  Dapat pula time tengah sesak-sesak kan.  Syukur Alhamdulillah.
Wassalam.

Friday, 8 December 2017

Sinurambi, Tambunan


Assalam...
Selepas makan kenyang, kami bergerak ke Sinurambi (makna dalam bahasa dusun amat mempersonakan).  Memang terpesona melihat pemandangan dari tempat ini.  Sebelum sampai ke menara yang berbentuk wakid ini pun sudah terpesona.  Terpesona pada pemandangan bukit dan gunung-gunung yang terletak dalam Banjaran Crocker.


Sinurambi dijadikan sebagai landmark utama untuk tahun melawat Tambunan 2017.  Masa akan datang tempat ini akan menjadi lebih meriah dengan siapnya pembangunan berdekatan menara.  Menara sinurambi yang berketinggian 17 meter dibina dengan kos RM500,000 dan melibatkan 2 fasa.  Datuk Joseph Pairin Kitingan (anak jati Tambunan) mencetuskan idea pembinaan menara sebagai langkah untuk mempromosikan daerah Tambunan sebagai tempat tarikan pelancong.


Dah sampai haruslah tinggalkan jejak di situ.


Menara dibina dengan menggunakan besi dan aluminium dan diwarnakan mengikut konsep warna bambu yang terdapat di Tambunan.  Bentuk menara diispirasikan daripada bentuk wakid (sejenis bakul) yang menjadi alat/aksessori untuk menyimpan barang keperluan penduduk tempatan.  Senang cerita sebagai handbag gucci orang tempatan diguna ke kebun, ke sawah atau ke pasar.  


Inilah bakul yang dipanggil "wakid" tu, selalu dikandar dibelakang si pemakai.  Gambar pinjam dari cik google.





Ada had maksima bilangan pengunjung yang dibenarkan pada setiap platform ( ada 3 tingkat platform).


Nak pemandangan lebih menarik kena lah panjat hingga ke platfrom 3.  Agak gayat juga lah petang tu, menara terasa bergoyang-goyang ketika angin kencang.  Kemungkinan sebab pengunjung tak ramai, kami berdua saja masa tu.


Pandangan ke arah bukit, pembangunan sedang rancak berjalan.  Kemungkinan resort atau tourist centre yang sedang dibina, kami terlepas pandang pada papan tanda pembinaan.  


Ini pemandangan ke arah pekan Tambunan, sebelah kiri arah ke Keningau dan sebelah kanan arah ke Kota Kinabalu atau Ranau.


Close up sikit pekan Tambunan,   Walaupun hanya pekan kecil, tetapi pelbagai kemudahan terdapat di sini.  Sejak dahulu lagi dah ada padang golf di Tambunan ini.  Jika bercadang ke Tambunan, boleh merancang pelbagai aktiviti terutamanya kepada mereka yang suka aktiviti lasak.  Hiking Bukit Lugas, Gunung Wakid atau mendaki Gunung Trus Madi, gunung kedua tertinggi di Sabah.


Kami tak berlama-lama di sini, lepas meninjau kawasan menara dan menembak serba sedikit, kami tinggalkan tempat ini ke destinasi seterusnya.
Wassalam.

Wednesday, 6 December 2017

Take A Break: Jalan-Jalan Ke Tambunan.


Assalam...
Tercapai hajat nak menjejakkan kaki ke Tambunan, sempena tahun melawat Tambunan 2017.   Hampir 20 tahun tak melalui pekan ini, banyak perubahan, rumah-rumah penduduk dah cantik, besar dan bahan binaan daripada batu dan kayu berkualiti.  Rindu pula dengan suasana lampau, rumah atau sulap yang dibuat daripada bambu.  Sebelum wujud jalan Kimanis KK-Keningau, dahulu perjalanan ke Kenigau, perlu melalui pekan Tambunan, perjalanan yang sangat mencabar, mendaki bukit dengan selekoh tajam selepas kawasan Panampang. Jika perjalanan dari arah Ranau pula, jalan lebih landai tetapi tanah merah dan gravel (grabel istilah orang Sabah, jalan batu kelikir atau tidak berturap).



Tahun 80an dan 90an, siapa yang pernah melaluinya, tahu bagaimana cabarannya.  Jalan sempit, selekoh tajam, bersaing dengan kenderaan lain terutama lori balak atau traller yang mengangkut kayu-kayan berproses.  Pernah menyaksikan treller penuh muatan masuk gaung, van penumpang mahupun lori balak.  Walaupun jarak perjalanan kurang daripada 50km, jalan raya Penampang-Tambunan menjanjikan pengalaman sangat berharga untuk dikenang.


Kami berhenti sejenak di hentian Gunung Alab, di sini ada cafe dan hotel, serta dekat dengan sub-stesen untuk ke Taman Banjaran Crocker.  Cuaca sangat nyaman, sejuk, dan berkabus, walaupun masa tu adalah waktu tengah hari. 


Walaupun dahulu hanya lalu di Pekan Tambunan, tetaplah seronok.  Cantik tempat ini terletak di tengah-tengah kawasan yang dikelilingi bukit dan gunung, ada hamparan sawah padi dan aliran sungai-sungai kecil, dibebarapa bahagian. 


Sesampai di pekan Tambunan, agenda pertama cari masjid daerah dulu sebab tak pasti sama ada stesen minyak pertonas ada sediakan surau atau tidak.  Berpusing-pusing juga lah nak mencari, guna google maps bawa kami sesat entah ke mana-mana.  Ini pengalaman kedua tersesat guna google maps, nasib kali ini jumpa tempat yang hendak di tuju. 


Selesai tunaikan tanggujawab di masjid daerah, kami pergi cari tempat makan.  Kedai yang di sarankan oleh seorang kakak yang saya jumpa di masjid tadi.  Kakak tu faham apa yang saya fikir ketika bertanyakan kedai makan muslim di pekan Tambunan.  Beliau turut yakinkan lagi, deretan kedai dekat pejabat pos tu ada beberapa kedai makan muslim, senang sudah bah tidak macam dulu katanya.  Murah rezeki kami petang tu, makanan kami dibayar oleh seorang YB yang turut berada dalam restoran tu.  Terima kasih YB.


Daerah di Sabah ini senang jer nak tahu apa yang istimewa di tempat tersebut.  Tengok jer apa monumen yang mereka letak di tengah-tengah round about pada jalan-jalan utama.  Round about di Tambunan ada meletakkan alat muzik tradisional sompoton dan halia.


Keadaan langit ketika kami meninggalkan pekan Tambunan.  Misi ke air terjun Mahua pun terpaksa dibatalkan sebab dah lewat.  Dimaklumkan gate di sana buka hingga jam 5 petang saja.  Takpe sekurang-kurangnya kami sempat sampai di Sinurambi, Tugu Mat Saleh, Kota Mat Sator dan ditemukan dengan orang yang baik-baik.


Perjalanan balik KK, kami singgah salah satu gerai yang berada di kawasan pergunungan, konon nak beli bekalan sayur untuk di bawa ke Kota Belud.  Tapi tak jadi sebab kurang pilihan, hanya beli cili padi putih dan buah limau manis. Lagi pun hujan sebelah petang tu, banyak gerai dah tutup, gerai jual nanas yang banyak-banyak pun dan tutup.

Misi nak sampai pantai Tanjung Aru sebelum senja, tak kesampaian, sangkut jem di kawasan Penampang.  Nak tunaikan hajat bawa orang pergi pantai Tanjung Aru, nak tengok apa istimewa kat situ sampai ramai orang yang sebut-sebut tentangnya.  Sampai dah malam, boleh dengar bunyi ombak sajalah.
Wassalam.