nuffnang_bid = "6d3fefaa2657f8901dfaPages

Showing posts with label Menu Bugis. Show all posts
Showing posts with label Menu Bugis. Show all posts

Friday, 6 October 2017

Wedding Bia & Man


Assalam...
Sudah lama tidak menghadirkan diri di majlis perkhawinan keluarga yang kena berada beberapa hari di rumah pengantin.  Selalunya kalau dikampung kami memang akan datang ke rumah pengantin beberapa hari sebelum hari majlis berlangsung dan bersambung lagi sehari dua selepas itu.  Semasa bulan syawal lepas, syukur kerana dapat hadirkan diri di majlis perkhawinan Bia (anak sepupu) dengan pasangan.  Sebab dah lama sangat tak join, jadi semacam orang luar pula ditengah keramaian sanak saudara yang hadir.  


Bantal tempat duduk pengantin lelaki ketika acara akad nikah, dilapisi dengan tujuh (7) helai kain pelikat / sarung.  Kain pelikat tujuh helai yang diperlukan adalah koleksi yang dimiliki oleh ibu bapak pengantin perempuan atau nenek pengantin.  Selalu yang digunakan adalah koleksi terbaik dan termahal milik keluarga.  Setiap keluarga selalunya ada menyimpan beberapa helai kain pelikat / sarung yang dipanggil "lipa sabbe" dan hanya digunakan dalam majlis tertentu.  Kain sarung ini pula adalah daripada tenunan sutera atau campuran benang emas.


Sebelum acara akad nikah, akan diadakan mandi mayang untuk pengantin perempuan  (air mandian bercampur dengan bunga, mayang kelapa muda, emas dan duit syiling).  Waktu mandi adalah dinihari ketika sebelum subuh.  Makcik-makcik yang memandikan pengantin sering kali bergurau dengan memukul atau merenjis anak gadis yang masih belum bangun ketika itu dengan mayang bekas mandian pengantin tadi.  Pukul manja-manja lah, yang ini tahu sebab pernah ada pengalaman dulu. 


Jom sembang pasal food pula, ini sebahagian kuih-muih yang disajikan kepada tetamu.  Menu kuih ini bukan hanya sajian untuk sehari, tatapi ada antaranya disajikan ketika hari sebelum majlis berlangsung (hari rewang).  Sajian kuih-muih dan lauk-pauk adalah berbeza mengikut hari kenduri, dan kesemuanya disediakan secara gotong royong bersama ahli keluarga dan jiran tetangga.  Hanya ini yang sempat diportetkan sementara gambar lauk hanya dapat satu sahaja (lauk sehari sebelum majlis).


Ketika majlis berlangsung, saya langsung tak keluar ke tempat buffet sebab ada tugasan utama kena masak nasi.  Geng yang masak lauk-pauk di tempat lain.  Aktiviti memasak, dikendalikan hanya dan oleh kaum hawa dan diketua dengan seorang tukang masak (berbayar).  Acara masak-masak tidak melibatkan kaum adam, sangat berbeza dengan budaya masyarkat melayu di tempat lain.  Kaum adam hanya dilibatkan untuk aktiviti yang perlukan tenaga mereka.


Busana persandingan pengantin dimulakan dengan persalinan pakaian adat Bugis yang dipanggil "baju bodo".  Persalinan selanjutnya (jika ada) akan dipakai selepas itu (selalunya memang banyak persalinan untuk pengantin di kampung, 5 hingga 7 pasang) untuk bersanding.  Bersanding dari pagi hingga tengah malam.  Bukan orang rewang je yang letih, pengantin pun sama letih deh.


Hahaha dapat name tag, kena pakai lah name tag "Makcik" tu sepanjang majlis.  Tapi kita mengelat, dapat-dapat terus sorokkan, kata hilang.  Entah ada atau tidak rezeki pakai name tag 'Nenek" tu akan datang.


Dan sebab dianggap sebagai orang penting yang patut hadir pada majlis kenduri.  Selepas majlis selesai jangan chow dulu,  tugasan anda masih bersambung tidak terhenti di situ, longgokan pinggan mangkuk, periuk belanga harus diselesaikan.  Yang kotor perlu dibasuh, pulangkan kepada tuannya jika meminjam, jika ada yang pecah perlu lah diganti yang serupa warna, bentuk dan jenama.  Waktu begini selalunya hanya tinggal ahli keluarga dan jiran terdekat.


Sesekali dapat berkumpul dengan saudara mara seperti ini memang best.  Masa untuk mencungkil kisah-kisah lama terrutama yang mengelikan hati, sambil itu dapatlah ahli keluarga berkenal-kenalan terutama generasi muda yang lebih mengenali kawan daripada sanak saudara sendiri.  Untuk pengantin baru selamat menempuh alam rumahtangga.  Khabar terbaru dengarnya Bia & Man bakal menjadi ibu dan ayah tak lama lagi.  Alhamdulillah.
Wassalam.

Tuesday, 3 October 2017

Roti Pisang


Assalam...
Roti pisang adalah kuih tradisi masyarakat bugis di Sulawesi Selatan.  Melihat pada bentuk seakan apam dan penyediaannya adunan tak perlu nak menguli seperti membuat roti.  Nama roti itu mungkin daripada penggunakan yis dan cara adunan yang diperam beberapa jam hingga naik sekali ganda sebelum ianya di masak.  Kaedah tradisinya di masak menggunakan kuali kecil yang bertutup (kuali diperbuat daripada tanah liat) dan dimasak sebiji demi sebiji.  Sangat sinonim disediakan ketika acara gotong-royong di sawah sama ada menyemai benih atau memindahkan anak benih padi.  


Bagi sebuah keluarga kecil, roti pisang selalu disediakan sebagai sarapan pagi untuk ahli keluarga dengan penggunaan bahan yang sangat asas.  Penyediaan adunan roti diolah disebelah malam dan dimasak awal pagi pada keesokan hari.   Cuma perlu diingat pisang yang hendak digunakan perlu cukup masak agar rasa manis dan aroma pisang lebih menyerlah.  Pada saya paling sedap dinikmati ketika roti masih hangat.


Resepinya lebih kurang begini, jom cuba buat.


Roti Pisang
Sumber: Kak Soda


Bahan-bahan
6 biji pisang masak (pisang nipah/raja)
250gm tepung gandum
1 sudu yis* campur dengan 1/2 gelas air suam
Air secukupnya
3 sudu makan gula
1 biji telur
Secubit garam
Minyak / majerin untuk mengoles acuan
 



Cara Penyediaannya.
*  Campurkan yis, sedikit gula dengan air suam, kacau hingga sebati.
*  Hancurkan pisang masak hingga halus.
*  Dalam mangkuk lain campur tepung gandum, gula, telur, pisang lenyek dan garam.  Gaul hingga sebati.
*  Masukkan air campuran yis tadi.  Gaul sebati.
*  Tambahkan sedikit air hingga mendapat adunan yang dikehendaki (tidak terlalu cair dan tidak terlalu kental).
*  Tutup adunan dengan kain lembab dan biarkan selama lebih kurang 3 hingga 4 jam atau semalam.
*  Panaskan dan lenser acuan (guna kuali kecil yang dalam) dengan majerin atau minyak masak.
*  Masukkan adunan roti setengah mengikut acuan dan tutup.
*  Bila permukaan adunan mula mengering, terbalikkan roti, tutup acuan dan masak seketika lagi.  Biar kedua-dua permukaan sama rata dari segi warnanya.
*  Keluarkan dari acauan dan hidangan ketika masih panas.
 


Lepas makan 2 biji roti pisang boleh kenyang sampai tengah hari.  Sekarang ramai jer yang modified resepi tu dengan menambah coklat, cheese atau peanut butter pada roti pisang ini.
Wassalam.

Monday, 17 July 2017

Ayam Masak Lengkuas @ Nasu Likku


Assalam..
Bagi saya apalah ertinya berhari raya tanpa hidangan masakan tradisi nenek moyang. Ada yang tak  setuju ker? saya dulu pun tak setuju juga, masa remaja selalu argue dengan mak, takde menu lain ke nak masak untuk raya.  Cuba masak benda yang best sikit, simple dan moden.  Jiwa muda memang suka nak memberontak bila diminta buat kerja-kerja yang renyah seperti menolong untuk menyediakan bahan untuk menu masak lengkuas ini.  Mak dulu tak suka bila lengkuas tu diblend, kena lah tumbuk dengan lesung kayu (lesung besar buat dari kayu keras, kayu belian) atau diracik halus mahupun diparut.  Itu baru cerita nak sediakan bahan,  bab nak parut kelapa, perah santan dan menumbuk rempah, belum masuk bab nak memasak lengkuas lagi.  Kalau kurang sabar memang cabut lari jawapnya, tak pun goreng jelah ayam tu jadi ayam goreng upin ipin.



Ayam tua atau ayam pencen ataupun ayam kampung yang terbaik untuk menyediakan ayam masak lengkuas.  Ini kerana masa memasak yang lama dan perlahan, akan dapat melembutkan isi ayam secara perlahan-lahan.  Jika menggunakan ayam daging atau ayam dara, jangan masukkan ayam terlalu awal.  Tunggu sehingga lengkuas dan santan menjadi pekat, baru masukkan ayam untuk mengelakkan ayam hancur.


Semasa memasak ayam lengkuas ini, perlu sentiasa di awasi supaya jangan sampai berkerak dan hangus.  Orang tua-tua memang tak tinggalkan dapur apabila kuali sudah bertenggek di atas tungku dapur.  Cara saya guna api yang sangat perlahan dan akan kacau dasar kuali setiap 10 minit or 15 begitu sehingga kering.


Mak-mak kita masak takde resepi yang standard yang guna ukuran metrik, semua main agak-agak. Bawah ini saya dah kirakan bahan-bahan yang digunakan. 

*Nota penting: Guna lengkuas lebih, santan pun kena lebihkan. 



Ayam Masak Lengkuas
Sumber: Hajjah Timah

Bahan-bahan
1 ekor ayam tua / kampung - potong 16
1.5kg santan
500gm lengkuas - racik halus atau blender (buang jusnya)
15 biji bawang merah*
10 biji bawang putih*
6 batang serai*
3 batang serai - ketuk
2 inc. halia*
2 biji bawang holland - belah 4
5 biji bawang merah - hiris
2 sudu makan serbuk lada putih
1 sudu makan serbuk kunyit
Air asam jawa
Garam
Serbuk perasa


Cara Penyediaannya 
*  Gaul ayam bersama serbuk kunyit, asam jawa dan serbuk lada putih.
*  Blender halus bahan bertanda '*'.  Masukkan serai yang diketuk, tumis hingga naik bau.
*  Masukkan santan, bawang holland, bawang merah dan lengkuas, masak lagi hingga santan sedikit pekat.
*  Jika menggunakan ayam pencen atau ayam kampung, boleh masukkan sekali bersama santan.
*  Sekiranya guna ayam daging, masukkan kemudian ketika santan dan lengkuas telah pekat, ini untuk mengelakkan ayam menjadi hancur.
*  Masak menggunakan api sederhana dan perlu sentiasa di kacau.
*  Untuk tahan lama, masak hingga kering dan  lengkuasnya menjadi seredak.
* Masak lengkuas akan mengeluarkan minyak lebihan apabila kita memasak hingga kering, toskan minyak lebihan jika tidak suka.
*  Hidangkan bersama burasak, tumbuk, ketupat atau lemang. 



Takde gambar yang proper untuk ayam masak lengkuas kali ini, sebab belum masak tetamu dah sampai dan yang memasak pun dah tak sabar nak makan.  Makan bersama burusak (gambar bawah) yang tak semengah sikit cara ikatannya.  Dapat makanan tradisi baru lah ada mood raya kan.

Wassalam.

Thursday, 29 June 2017

Kueh Pejja-Pejja


Assalam..
Sejak dua menjak sukanya nak makan benda yang dah lama tak dijamah atau memang takde dijual kat mana-mana.  Menu yang dihidankan oleh nenek-nenek kita ketika zaman kanak-kanak dahulu.  Saya tak tahu kalau ada nama lain untuk kuih ini, mungkin tempat lain diberi nama lain.  Kuih simple dan gunakan bahan asas selalu dihidangkan untuk minuman petang oleh arwah nenek saya dulu.  



Pernah terdengar makcik-makcik laser di kampung cakap kalau nak tahu anak dara tu boleh buat kerja dapur, uji jer dengan buat kuih ini.  Kalau tak tahu juga tahu lah betapa s******* anak dara tu.  Itu mungkin KPI yang boleh digunapakai untuk anak dara zaman dahulu, sekarang zaman dah lain.


Tiada ukuran spesifik untuk bahan, semua main agak-agak saja.  Pesan nenek kalau adunan keras, tambah air.  Jika lembut tambah tepung.  Jomlah main air dan tepung.


Kueh Pejja-Pejja
Sumber: Mulia

Bahan-bahan
Tepung pulut
Sedikit garam
Sedikit pewarna
Air
Daun pandan
Kelapa parut putih
Gula pasir


Cara Penyediaannya 
*  Jerang air bersama simpulan daun pandan.
*  Campurkan tepung pulut dengan sedikit garam dan pewarna.  Masukkan air sedikit demi sedikit, gaul hingga menjadi adunan yang boleh dibentuk.
*  Ambil sedikit adunan bulat-bulatkan dan tekan menjadi sedikit nipis pada tengahnya.
*  Masukkan ke dalam air mendidih dan jerang hingga kueh terapung.
*  Campurkan kelapa parut dengan gula pasir dan sedikit garam.
* Angkat dan toskan kueh sebelum gaulkan dengan kelapa parut. 
*  Hidangkan.


Ada yang rajin buat dengan pelbagai warna dan mereka beri nama sebagai puteri salju.
Wassalam.

Sunday, 26 March 2017

Lempeng Pisang


Assalam...
Pengakhiran hikayat cerita pisang.  Mula-mula buat pisang goreng beberapa kali hingga pisang tu dah tak boleh digoreng (dah masak sangat, tak suka makan pisang goreng benyek) kena selamatkan jangan sampai masuk tong sampah.  Kupas dan letak dalam peti sejuk.  Buat cekodok dah berulang kali, tapi masih berbaki.


Kebetulan pergi jaya jumpa daun pisang, terus teringat lepat pisang.  Jumpa tu terus beli, hasilnya nak jadi apa selalu tak sama dengan niat masa membeli.  Then betul daun pisang tu hanya mampu jadi pelapik lempeng saja.  Ikut resam mak dah mati akal (bahasa barunya sel-sel otak tak berhubung) nak buat apa dengan stok pisang masak, kita buatlah lempeng.  Mudah dan senang, jadilah menu kampungku ini.


Lempeng Pisang
Sumber: Hajah Timah

Bahan-bahan
Pisang masak - lenyek bagi halus
1 biji telur (optional)
Tepung gandum
Kelapa parut (guna kelapa muda tapi saya tak letak)
Gula pasir
Garam
Daun pisang untuk melapik lempeng


Cara Penyediaannya
* Campur semua bahan (ukuran main agak-agak saja), gaul sebati hingga dapat adaunan seperti nak buat cekodok. 
* Tepek adunan ke atas daun pisang yang diletak sebagai alas fan atau kuali.  Tutupi adunan dengan sehelai lagi daun pisang di atas doh.
* Grill guna api slow hingga masak.  Balik-balikkan lempeng bersama daun pisang agar lemepeng masak sekata.  
* Boleh dihidang ketika panas sebagai sarapan atau minum petang.


Buat hari itu dapatlah beberapa keping lempeng, rupa lebih kurang jer semua, ada hitam-hitam hangit tu.  Tapi luar biasa sambutannya, habis semua walaupun rupa paras lempeng tu tak lawa.
Wassalam.

Sunday, 13 November 2016

Kerabu Mangga


Assalam...
Cerita my cucu yang bawa mangga muda datang rumah hari itu, pada saya amat masam bila hendak di makan begitu saja.  Tak tahu lah sejak dua menjak ini ini tak boleh terima masam yang terlampau, salah satu nikmat dah kena tarik agaknya.  My cucu cakap sedap tak masam, en.Abe pun boleh layan makan mangga tu dengan serbuk asam masin tu.  Hasrat nak buat jeruk mangga asam boi terpaksa dilupakan, sebab nak juga merasa mangga muda, ambil lah 2 biji untuk buat kerabu dengan harapan kuranglah rasa masamnya.


Sebagai penambah lauk makan tengahari kami hari ahad tu.  Ikut petua emak sangat, buatlah apa-apa sambal untuk memenuhkan dulang hidangan.  Menjadilah seperti di bawah ini, lauk penuh satu dulang bukan satu meja ya.  Sebab tetap masam mangga tu, saya pilih makan cili, ikan bilis dan udang kering, mangga tu ambil sikit sahaja.



Kerabu Mangga (Lawak Pao)
Sumber: Mulia


Bahan-bahan
Mangga muda
Udang kering
Ikan bilis
Cili padi
Sedikit garam


Cara Penyediaannya
* Mangga cincang atau guna peeler khas untuk meracik buah.  
*  Jika guna buah mangga jenis yang berair banyak, perah dan buangkan jusnya untuk mengurangkan rasa masam.
* Goreng ikan bilis dan udang kering.
* Campurkan semua bahan dan gaul rata.

Selamat mencuba.
Wassalam.

Tuesday, 1 November 2016

Rojjo' aka Sup Ubi Kayu



Assalam...
Pulun nak clearkan list dalam draf yang tak terpublish.  Maaf bila ada yang jelak atau nak termuntah sebab kebanyakkan entry adalah pasal makanan je.  Sup ubi kayu nie, antara sup orang kampung yang selalu dibuat ketika berkumpul ramai-ramai.  Masak ramai-ramai makan pun ramai-ramai lah.  Selalunya dihidangkan ketika waktu minum petang dan hidangan ini dimasak bukan untuk dijadikan lauk seperti sup lainnya.   





Alkisah jiranku yang membekalkan ubi kayu ini, bawa dari kampungnya.  Dapat-dapat tu bukan nak buat terus, sebaliknya biar dulu alih-alih ubi dah busuk dalam plastik.  Dapatlah selamatkan sikit untuk buat sup rojjo'.  Resepi asal rojjo' tak guna pun bihun, tetapi sebab ubi kayunya sikit sangat saya tambahkan bihun dalam sup.  Seeloknya guna ubi kayu yang warna putih sebab kanji asal yang terdapat dalam ubi dapat memekatkan kuah rojjo' / sup.  Puluhan tahun sebenarnya tak menjamah menu ini, itu yang teringat-ingat nak makan.



Bahan-bahan yang digunakan semua main agak-agak tiada sukatan metrik.


Rojjo' akak Sup Ubi Kayu
Sumber: Timah 


Bahan-bahan
Ubi kayu - potong dadu
Isi udang
Lobak merah - potong dadu
Ubi kentang - potong dadu
Daun sup
Daun bawang
Bawang goreng
Bawang merah*
Bawang putih*
Serbuk lada putih*
Sup bunjut
Garam dan serbuk perasa
Telur - pukul sekejap
Bihun - celur (optional)

Cara Penyediaan
* Didihkan air, masukkan ubi kayu dan sup bunjut.
* Tumbuk bahan bertanda "*" dan masukkan ke dalam sup.
*  Masukkan isi udang, lobak merah dan ubi kentang.
*  Bila ubi lembut, perasakan dengan garam.  Sesuaikan rasa.
*  Tuangkan telur yang telah dipukul sedikit ke dalam sup sambil kacau hingga habis.
*  Sesuaikan rasa sup dan tutupkan api.  Letakkan daun bawang, daun sup dan bawang goreng.
*  Hidangkan ketika panas-panas bersama sambal.





Sup tambah nikmati bila dipadankan dengan sambal tomato atau sambal kicap.
Wassalam.

Saturday, 29 October 2016

Manggarai' (Sambal Ikan Tamban Kering)


Assalamm...
Sambal tradisi bagi masyarakat yang mendiami Kabupaten Soppeng di Sulawesi Selatan.  Ketika mula-mula mereka tanya sama ada ingin mencuba sambal manggarai, dalam kepala otak adalah sambal mangga kot, sebab bunyi dekat-dekat sama dipendengaran.  Ternyata jauh panggang dari api manggarai itu adalah ikan tamban kering.  Ikan tamban tu pula kering dan keras tetapi tidak masin.



Ini adalah bahan asas untuk menyediakan sambal manggarai.  Perlu dibakar di dalam bara api.


Setelah dibakar,  buangkan semua kulit luar ikan tamban, bawang dan buah keras.



Sambal Manggarai (Sambal Ikan Tamban Kering)
Sumber: Petta Jume / Kak Soda


Bahan-bahan
5 ekor ikan manggarai (ikan tamban kering)
4 biji buah keras
4 biji bawang merah
cili padi
sedikit garam
sedikit minyak


Cara Penyediaannya
*  Bakar ikan tamban kering, bawang merah dan buah keras di dalam bara api (buah keras dan bawang tidak dibuang kulit luarnya).
* Setelah dibakar, kupas dan buang kulit bawang, buah keras dan (sisik) ikan.
*  Tumbuk ke semuanya bersama cili dan sedikit garam sehingga lumat.
*  Tuangkan sedikit minyak (paling sedap guna minyak kelapa yang baru masak) dan kacau rata.
*  Hidangkan bersama nasi atau pulut.




Sambal ini sangat sedap di makan bersama dengan nasi panas.  Kalau jadi bekal pergi ke sawah sangat enak, tidak perlukan lauk lain kata mereka.
Wassalam.

Monday, 24 October 2016

Perkedel Jagung aka Vege Fritters


Assalam...
Menu paling feveret di kempung ketika zaman kanak-kanak dahulu,  terutama ketika musim menuai jagung.  Memang tak jemu bila mak buat yang ini dan sering kali di marah sebab tak sempat nak dihidang sebagai lauk dah luak saya rata begitu saja.  Kalau buat banyak mana pun tidak akan membazir punya mesti habis, walaupun sering dibuat lauk ulang tayang berulang-ulang, tak pernah jemu menikmatinya.  Yang paling best sebab mak hanya guna isi jagung dan tidak dicampur dengan sayur lain untuk menambahkan kuantiti, jadi rasa jagung tu memang marbeles.


Versi saya sebab inginkan hasil perkedel yang banyak banding dengan jagungnya yang sedikit, maka saya tambahkan dengan parutan lobak merah dan hirisan kobis.  Tetapi tetaplah sedap jugak, tekan lift di situ.


Perkedel Jagung aka Vege Frittes
Sumber: Mulia


Bahan-bahan
2 tongkol jagung muda - hiris halus dari tongkolnya
Isi udang secukupnya
1 biji lobak merah - parut
Kobis - hiris halus
1 biji cili merah - hiris
5 biji bawang putih*
2 biji bawang merah*
Daun bawang - hiris
Daun sup - hiris
1 biji telur
3 sudu tepung gandum
Air secukupnya
Serbuk lada putih
Garam
Minyak untuk menggoreng


Cara Penyediaannya.
*  Tumbuk kasar hirisan jagung untuk mengeluarkan pati dan supaya seratnya menjadi lembut.
*  Bahan bertanda "*" ditumbuk halus bersama jagung, boleh jugak di hiris atau cincang.
* Campurkan jagung tumbuk dengan isi udang, telur, sayuran lainnya, garam dan serbuk perasa.  Gaul sebati dan masukkan tepung gandum.  Jika menggunakan jagung pulut dan jagung kampung hanya gunakan sedikit tepung gandum kerana jagung itu sendiri sudah sedia berkanji.
* Masukkan sedikit air, gaul sebati dan sesuaikan kepekatan batter.
*  Sedukkan batter kedalam dalam minyak panas dan goreng hingga kekuningan.
*  Toskan atas tisu dapur dan boleh lah didangkan


Boleh dinikmati sebagai lauk dengan nasi atau kalau saya suka makan begitu saja bersama sos pencicah kegemaran.
Wassalam.